Dlaczego wybór odpowiedniego bieżnika jest ważny
Wybór odpowiedniego bieżnika dla kółek obrotowych i kóło zasadniczo poprawia użyteczność aplikacji. Bieżnik to ta część koła, która styka się z powierzchnią. Materiał, z którego wykonany jest bieżnik, wraz z obręczą i łożyskiem koła, w dużej mierze decyduje o wydajności i trwałości kóła. W przypadku ciężkich zastosowań ważne jest, aby zrozumieć właściwości i zalety różnych materiałów bieżnika, aby móc dokonać świadomego wyboru odpowiedniego do danego zastosowania.
Jakie są rodzaje kół?
Istnieją różne materiały stosowane na bieżniki kółek obrotowych i kóła. Ogólnie rzecz biorąc, rodzaje materiałów można podzielić na trzy główne kategorie: kółka PU, kółka nylonowe i kółka gumowe. W ramach każdej grupy istnieje wiele opcji zestawów kołowych z tym samym bieżnikiem, ale o różnych specyfikacjach. Rozważmy na przykład różne szerokości kółek, średnice kółek, rdzenie kółek, łożyska kółek i twardości Shore'a. Poniżej opisano powszechnie stosowane materiały wraz z ich właściwościami i zaletami.
PU - poliuretan
Poliuretan (PU) jest popularnym materiałem na bieżniki kół ze względu na swoje doskonałe właściwości. Poliuretan jest rodzajem tworzywa sztucznego, które łączy w sobie elastyczność gumy z twardością nylonu. Oferuje dobrą odporność na zużycie, jest odporny na chemikalia, ma niskie opory toczenia i dobrą nośność. Kółka z poliuretanu mają lekką amortyzację i są idealne do stosowania na płaskich i nierównych powierzchniach. Ponadto poliuretan jest stosunkowo cichy podczas toczenia i powoduje minimalne wibracje. Powierzchnie jezdne z poliuretanu mają długą żywotność przy intensywnym użytkowaniu i są dostępne w różnych kombinacjach, co ułatwia ich wykorzystanie w takich zastosowaniach, jak na przykład stoły warsztatowe, pojemniki na kółkach i urządzenia.
Nylon - poliamid
Nylon (znany również jako poliamid) to kolejny powszechnie stosowany materiał na bieżniki kóła. Poliamid jest twardym tworzywem sztucznym, dzięki czemu łączy w sobie wysoką nośność z wytrzymałością, odpornością na uderzenia i zużycie. Nylon nie zapewnia również amortyzacji, więc nie powoduje płaskiej krawędzi bieżnika podczas długiego postoju. Materiał ten nie tłumi jednak dźwięków i może powodować wibracje na nierównych lub zabrudzonych powierzchniach. Na płaskich i czystych powierzchniach oferują bardzo niskie opory toczenia. W przypadku zastosowań takich jak wózki materiałowe, wózki i klatki na kółkach, które są bardzo intensywnie użytkowane, kóła nylonowe oferują długą żywotność.
Guma TPR
Guma termoplastyczna TPR to rodzaj gumy często wykorzystywanej jako bieżnik w kołach urządzeń, mebli i kół transportowych. Guma termoplastyczna nie pozostawia smug i może być stosowana na płaskich i chropowatych powierzchniach. Zapewnia lekką amortyzację, dzięki czemu oszczędza podłogę i jest cicha. Przy częstym użytkowaniu materiał jest odporny na zużycie i ma długą żywotność. Jednak do bardzo intensywnego lub intensywnego użytkowania zalecamy gumę elastyczną, poliuretan lub poliamid. Kółka z gumy termoplastycznej są stosowane głównie w meblach, urządzeniach i wózkach, mogą być również stosowane jako ekonomiczne rozwiązanie przez producentów kontenerów rolkowych i wózków transportowych. kółka z gumy termoplastycznej stosowane w meblach,
Guma elastyczna
Gumaelastyczna charakteryzuje się wysoką elastycznością i nośnością w porównaniu z innymi rodzajami gumy. Zapewnia doskonałą absorpcję wstrząsów i redukcję hałasu, dzięki czemu nadaje się do zastosowań, w których wibracje nie są pożądane. Guma elastyczna nie pozostawia również smug i nadaje się do płaskich powierzchni i terenów zewnętrznych. Wśród rodzajów gumy, guma elastyczna ma najniższe opory toczenia i jest najbardziej odporna na zużycie i intensywne użytkowanie, co często czyni ją najlepszym wyborem do ciężkich zastosowań. Kółka z gumy elastycznej są powszechnie stosowane w walizkach transportowych, wózkach transportowych i kontenerach na kółkach.
Kauczuk pełny
Kółka z pełnej gumy są ekonomicznym rozwiązaniem do zastosowań takich jak kontenery na odpady lub proste wózki transportowe. Kauczuk pełny ma stosunkowo niską nośność i pozostawia lekkie smugi. Bieżnik ma doskonałe opory toczenia i jest odporny na zużycie podczas normalnego użytkowania. Charakteryzuje się również dobrą amortyzacją, co pozwala na jazdę w terenie i na płaskich powierzchniach.
Wpływ nośności na opór toczenia
Aby poprawić użyteczność, ważne jest, aby wybrać bieżnik odpowiedni do danej sytuacji. Wybór ten często opiera się na rodzaju materiału, budżecie i nośności.
W sytuacji, gdy specyfikacje takie jak średnica i szerokość koła są takie same, a ponadto jeździ się po płaskiej i czystej powierzchni, na osiągi największy wpływ będzie miała nośność i opór toczenia, jak pokazano na wykresie.