Jak wybrać odpowiedni udźwig?
Całkowita nośność kółek obrotowych jest obliczana poprzez zsumowanie całkowitej wagi aplikacji + transportowanego towaru. Całkowita waga nigdy nie jest w 100% równomiernie rozłożona, ze względu na nierównomierne rozłożenie towarów, ale także z powodu niewielkich nierówności podłoża. Aby zapewnić bezpieczeństwo i trwałość kółek obrotowych, zalecamy obliczenie nośności za pomocą poniższego wzoru:
- Podziel całkowitą wagę aplikacji przez 3 = Żądana nośność na kóło
Przykład:
Wózek transportowy waży 50 kg i musi być w stanie udźwignąć 250 kg.
Nośność = (50 + 250) / 3 = 100 kg na kóło
Co oznacza nośność?
Nośność jest kluczowym pojęciem w świecie kółek obrotowych i rolek przemysłowych. Odnosi się do maksymalnego ciężaru, jaki może unieść kółko obrotowe lub luźne kóło bez uszczerbku dla wydajności. Ma to ogromne znaczenie dla firm z branży przemysłowej, ponieważ wybór odpowiednich kółek obrotowych do ich zastosowań jest bezpośrednio związany z wydajnością i bezpieczeństwem ich procesów biznesowych. Nośność można podzielić na dwie kategorie: nośność dynamiczną i nośność statyczną.
Nośność dynamiczna
Nośność dynamiczna kółka obrotowego lub koła luźnego odnosi się do ciężaru, jaki może ono przenieść podczas ruchu (4 k/m na godzinę). Jest to istotna cecha, ponieważ duża część zestawów kołowych znajduje zastosowanie tam, gdzie ruch jest naturalny. Nośność dynamiczna zależy od kilku czynników, takich jak materiał, średnica koła i łożysko.
Nośność statyczna
W przeciwieństwie do nośności dynamicznej, nośność statyczna odnosi się do ciężaru, jaki kółko obrotowe lub luźne kóło może utrzymać podczas postoju. Jest to ważne w sytuacjach, w których obciążenie spoczywa w jednym punkcie przez dłuższy czas. Nośność statyczna jest często o 20% wyższa niż nośność dynamiczna, ale ze względów bezpieczeństwa zalecamy nieprzekraczanie nośności dynamicznej.
Jakie czynniki wpływają na nośność?
Na nośność kółka obrotowego lub luźnego wpływa kilka czynników. Jednym z najważniejszych jest rozmiar koła. Logicznie rzecz biorąc, większe kóła lub grubsze widelce są w stanie przenieść większe obciążenie niż mniejsze warianty. Ponadto, materiał bież nika również odgrywa kluczową rolę. Kółka wykonane z wysokiej jakości materiałów, takich jak poliuretan i poliamid, mają zwykle większą nośność niż ich odpowiedniki, takie jak guma.
Widelec obrotowy
Na nośność kółka obrotowego wpływ mają nie tylko same kóła, ale również konstrukcja samego widelca. Jego grubość i rozmiar są głównie decydującymi czynnikami. Ale można je również wzmocnić, na przykład poprzez przykręcenie głowicy obrotowej zamiast stałych nitowanych głowic obrotowych.
Luźne kóło
Nośność luźnego koła zależy od kilku czynników, takich jak rozmiar koła oraz materiał bieżnika i obręczy. Istotną rolę odgrywają również łożyska w kole. Ogólnie rzecz biorąc, łożyska kulkowe zmniejszają tarcie i przyczyniają się do zwiększenia nośności.
Jak nośność wpływa na opór toczenia kółka obrotowego?
Maksymalny udźwig zależy od kilku czynników, jednak jeśli kółka obrotowe są obciążone do maksymalnego udźwigu, odbywa się to kosztem oporu toczenia i sztywności toczenia. Jeśli ważna jest ergonomia, należy zapewnić dobry stosunek obciążenia do oporu toczenia. W takim przypadku bardziej optymalny jest wybór kół o większej średnicy lub mniejsze obciążenie.
W tabeli po prawej stronie można zobaczyć przegląd różnych materiałów bieżnika wraz z odpowiadającymi im oporami toczenia i nośnością.